کتاب و کتابخوانی کتاب و کتابخوانی .

کتاب و کتابخوانی

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

شنیدن ماجراهای عاشقانه جذابیت خاصی دارد که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. عشق می‌تواند حوادث و ماجراهای زیادی را سبب شود که گاه تلخ و گاه شیرین است. فرقی ندارد در محل زندگی‌مان یا در سرزمینی دور، گوش‌سپردن به سخن عشق همیشه خوش است. از این رو، رمان‌های عاشقانه همیشه در صدر پرفروش‌ها هستند. در معرفی کتاب امروز، رمان های عاشقانه ایرانی را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم به ماجراهای عاشقانه علاقه‌مندید، مطلب امروز را از دست ندهید.

رمان های عاشقانه ایرانی ازجمله پرمخاطب‌ترین آثار منتشرشده‌ ایرانی هستند و طبیعتا معرفی بهترین‌ رمان عاشقانه از نظر این همه مخاطب با سلیقه‌های مختلف، کار آسانی نیست. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم با درنظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف، بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی را انتخاب و معرفی کنیم. معرفی هر کتاب شامل اطلاعاتی مختصر از آن کتاب و قصه‌اش بدون لو رفتن اصل ماجرا است. بی‌شک جای کتاب‌های زیادی در این لیست خالی است که ممکن است از رمان‌های مورد علاقه شما هم باشند. خوشحال می‌شویم که با پیشنهاد‌های خود، در تکمیل هرچه بهتر این لیست به ما کمک کنید.

۱. یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی
انتشارات: روزبهان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۳۹
سال انتشار: ۱۳۹۷
 
نادر ابراهیمی را می‌توان از جمله بااحساس‌ترین نویسنده‌های مرد ایرانی دانست؛ به این دلیل که اثری لطیف و بسیار عاشقانه به‌نام «یک عاشقانه آرام» را نوشته است. بخش‌هایی از متن کتاب به‌قدری لطیف و شاعرانه است که گویی داستان را در قالب شعر می‌خوانید. کتاب داستان عاشقانۀ زوجی است که سعی دارند عاشقانه‌ای آرام بسازند؛ هرچند در روزگار ناآرامی به ‌سر می‌برند. زمان کتاب از زمان پهلوی آغاز و تا بعد از انقلاب ادامه دارد و ما شاهد به‌پای هم پیرشدن راوی و همسرش هستیم.

 

کتاب پر از جمله‌های زیبا و تأمل‌برانگیزی است که لذت خواندن این عاشقانه آرام را دوچندان می‌کند و آن را به یکی از زیباترین رمان های عاشقانه ایرانی تبدیل می‌کند.

۲. آذرخش

نویسنده: لیلا رعیت
انتشارات: نسل نواندیش (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۵۲۸
سال انتشار: ۱۳۹۸

 
«آذرخش» داستان زندگی دختری به‌نام سارا آذرخش است که در کودکی در سانحه رانندگی پدر و مادرش را از دست می‌دهد. سارا بعد از این اتفاق به‌همراه پدربزرگ‌، مادربزرگ و دایی‌اش زندگی می‌کند. تکیه‌گاه و مشوق اصلی او در زندگی دایی‌اش بهرام است. سارا که حالا استاد دانشگاه و مترجم است ماجرایی عاشقانه دارد که البته در مقابلِ داستانِ عاشقانۀ بهرام با پیچیدگی کمتری روبه‌رو است. آنچه به ارزش داستانی رمان آذرخش افزوده وجه آموزنده و روان‌شناختیِ آن است. این رمان عاشقانه ایرانی برای مخاطبانی که از رمان چیزی بیش از فرازوفرود یک داستان انتظار دارند انتخاب مناسبی است.

۳. شوهر آهو خانم

نویسنده: علی‌محمد افغانی
انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۸۰۰
سال انتشار: ۱۳۴۰

رمان «شوهر آهو خانم» از معروف‌ترین رمان های عاشقانه ایرانی است که قبل از انقلاب منتشر شده است. نکته جالب درمورد این رمان وضعیت نویسنده در هنگام نگارش کتاب بوده است؛ علی‌محمد افغانی این رمان را زمانی نوشت که در زندان بود.

رمان به‌خوبی عشق و هوس و نجابت را در قالب شخصیت‌هایش برای مخاطب تصویر می‌کند. شوهر آهو خانم قصه عشق مرد میان‌سالی به‌نام سیدمیران است که با یک خیرخواهی آغاز می‌شود و بعد، از یک عشق آتشین سر درمی‌آورد. تا جایی که با وجود زن و ۴ فرزند برای دومین بار ازدواج می‌کند.

شخصیت‌پردازی فوق‌العاده و جزئیات فراوانِ رخدادها از جمله ویژگی‌های بارز این رمان است. رمان شوهر آهو خانم در رده بهترین رمان‌های عاشقانه ایرانی قرار دارد. تا جایی که هنوز پس از سال‌ها تجدید چاپ می‌شود و برای مخاطب امروز جذاب است. دلیل این ماندگاری، علاوه بر روایت ماهرانه نویسنده، واقعیت‌هایی است که افغانی از جامعه دوره پهلوی تصویر می‌کند؛ به‌طوری که مخاطب خود را در حال مطالعه برشی از تاریخ مشاهده می‌کند که به دوره کشف حجاب و تجددگرایی زمان پهلوی اشاره دارد. از دیگر نقاط قوت کتاب توجه به زنان در آن دوره زمانی و همچنین مذمت چندهمسری است، که در نوع خود و برای زمانی که نویسنده به نوشتن کتاب مشغول بوده جالب‌توجه و ارزشمند است.

۴. قهوه سرد آقای نویسنده

نویسنده: روزبه معین
انتشارات: نیماژ (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۲۰
سال انتشار: ۱۳۹۶

روزبه معین نویسنده جوانی است که کتاب «قهوه سرد آقای نویسنده» اولین اثر منتشرشده اوست. درمورد این کتاب اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند رسیدن به چاپ ۸۰ است، در مدت ۳ سال پس از انتشار. داستان درمورد پسری است که در کودکی عاشق دختری می‌شود که ۱۵ سال از خودش بزرگ‌تر است و برای آموزش پیانو به خانه پیرزن همسایه‌شان می‌آید. این همۀ داستان نیست و ما با نویسنده، به بزرگ‌سالی او می‌رویم و آنجا ماجرای اصلی رخ می‌دهد. جملات زیبا و فضای رازآلود کتاب از جمله نقاط قوت آن است که توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

۵. سمت آبی آتش

نویسنده: امیرحسین کامیار
انتشارات: هیرمند (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۹۴
«سمت آبی آتش» مونولوگی با حال‌وهوای عاشقانه است که همگی از زبان عاشق است. متن روان و لطیف و نیز جملات زیبا و قابل‌تأمل از بارزترین ویژگی‌های کتاب است. اگرچه متن کتاب روان است، ممکن است جملات آن ساعت‌ها ذهن مخاطب را درگیر کند. در کتاب سمت آبی آتش، بیشتر بخش سرد و دل‌تنگی و ناامیدگونه عشق را می‌بینیم که اگرچه تلخ اما زیبا و گیراست. ‌

۶. همخونه

نویسنده: مریم ریاحی
انتشارات: انتشارات پرسمان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۵۶

«همخونه» کتابی است که نویسنده‌اش، مریم ریاحی، با آن به شهرت رسید. داستان کتاب درمورد دختری به‌نام یلدا است که بعد از ازدست‌دادن پدر و مادرش نزد حاج رضا، دوست پدرش، زندگی می‌کند. حاج رضا، که فقط یکی از فرزندانش به‌نام شهاب در ایران زندگی می‌کند، سعی دارد یلدا و شهاب را به هم نزدیک کند. ‌او با یک شرط یلدا و شهاب را به عقد هم درمی‌آورد و قرار است به‌صورت توافقی ازدواج و به‌مدت ۶ ماه باهم در یک خانه زندگی کنند. این هم‌خانه بودن چالش‌ها و ماجراهایی برای یلدا و شهاب در پیش دارد که قصه همخونه از آنجا آغاز می‌شود.

رمان‌های زیادی با موضوع هم‌خانه‌شدن نوشته شده که این کتاب از اولین‌های این دسته است. اگر به‌دنبال یک رمان سرگرم‌کننده هستید که خیلی حرص شما را درنیاورد، این کتاب گزینه مناسبی است.

۷. بامداد خمار

نویسنده: فتانه حاج سید جوادی
انتشارات: البرز (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۳۹
سال انتشار: ۱۳۷۴

رمان «بامداد خمار» از معروف‌ترین رمان های عاشقانه ایرانی معاصر است که در یک دهه بیش از ۳۰۰هزار نسخه‌اش فروش رفت. همین نشان‌دهنده محبوبیت این رمان در میان مخاطبان است. داستان درباره دختری به‌نام محبوبه‌ است که در زمان حال، ماجرای خود را برای برادرزاده‌اش سودابه که در دوراهی مشابه تجربه خودش در جوانی است تعریف می‌کند. ماجرای عاشقانۀ او در جوانی و سرنوشتی که این عشق برای او رقم می‌زند داستان اصلی کتاب است. محبوبه دختری در طبقه بالای جامعه است که عاشق پسری نجار به‌نام رحیم از طبقه پایین می‌شود. او برای رسیدن به رحیم هزینه‌های گزافی می‌دهد که تبعات آن تا آخر عمر گریبان‌گیر اوست.

جزئیات دقیق و فضاسازی درست نویسنده از زمان رویدادها که به آغاز دوره پهلوی برمی‌گردد از جمله دلایل موفقیت کتاب است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۳:۳۳ توسط:سامان موضوع: نظرات (0)